YOU SHOULDN'T COMPARE YOURSELF TO OTHERS, THEY ARE MORE SCREWED UP THAN YOU THINK

Wednesday 1 August 2012

aku membebel lagi.



ASSALAMUALAIKUM..


5:45PM.
aku tiba-tiba terfikir, kenapa kalau kita marah kita akan cakap semua benda yang tak patut. semua benda yang patut kita diam. semua benda yang menyakitkan hati orang. semua benda yang tak proper. kenapa? aku kalau marah, aku akan banyak tweet kat twitter. aku buat twitter tu macam aku yang punya. TL penuh ngan tweet aku jer. sampai semua orang pun akan naik cemuih or annoying ngan aku. kenapa perlu isi tweet pun tak senonoh? kenapa?


bila aku pandang dinding depan, baru aku tawu jawapan yang ikhlas lagi fakta. aku nak cakap ngan sape? aku nak share apa aku rasa ngan sape? aku nak jumpa sape untuk voice-out masalah aku? aku nak call sape? aku nak text sape? sape? sape?


banyak phone number dalam phone, tapi bila tiba waktu bermasalah. number yang banyak nampak sikit. tak semua kawan boleh tahan dengan apa yang kita nak cakap. tak semua kawan leh tahan dengar apa kita nak story. banyak lagi benda lain yang best-best dia boleh buat dari dengar masalah bodoh kita. atau aku salah menilai?


semua orang akan cakap, 
'you may talk to me dear, i always be there for you' 
..dan aku rasa lega bila dengar. 


atau ayat ini..
'ada masalah ker? share lah ngan aku. just cakap jer ngan aku  bila-bila kau suka, aku leh dengar' 


..but, is it great enough to just say that? bukan nak salahkan or apa. tapi bila datang pada perkara yang macam ney. ada ker orang yg tengah serabut nak datang cakap 'aku nak ngadu something ngan kau' atau 'hari tu kau cakap aku boleh cakap ngan kau kan bila aku ada masalah' ..ada ker? ada ker orang yang macam tu bila dia ada masalah.


susah bila kita nak cakap even sepatah. susah nak cakap untuk bagitawu yang 'aku tak okay' bila kita tengah tak okay. lagi-lagi bila kita ney pendiam. aku mungkin banyak cakap or very talkative bila ngan orang. tapi percayakah anda-anda yang orang macam ney sebenarnya sangat pendiam bila tiba pada masalah.


aku lagi suka sit alone, listening to the sad song, tempat sunyi tanpa sorang pun manusia. cakap sorang-sorang then tengok sekeliling. aku suka macam tu dari pergi tempat ramai orang then sakit kepala tengok orang sekeliling yang tak tentu arah. buat aku lagi tak senang hati.


bila marah datang, kadang-kadang mak aku pun jadi tempat aku marah. so aku akan elakkan call mak aku bila aku tengah bad mood. kalau aku termarah? okay, i will take a few hours before i call her back and seek for her apologize. dan mak aku akan alihkan topik. macam mak aku tak suka bila aku mintak maaf. sebab apa? err aku pun tak tawu. segan eyy mak. hehe. buat sweet pulak. haha, cuwid cangat. *gila*


so the solution is aku selalu update tweet untuk elakkan dari cakap membabi buta in a real life. ade orang cakap.. 'twitter aku penuh ngan tweet dia jer' ..'nak kumpul tweet lar tu' ..dan aku tak pernah kisah bila kau cakap macam tu. sebab aku ada reason tersendiri. 


'i have no one to talk to' 
'i just don't want to burden others'

and you're answered me with the sentences of ...
'you have many friends to talk with'


..dan aku bold-kan disini bahawa bukan semua kawan itu boleh kita selesa nak cakap just in a blink of the eyes. it takes time to have one. kita tak boleh walk through all friends then just grab one untuk jadi listener kita. macam tak adil bagi dia bila dia dipilih. terpaksa dengar kita merepek merapu. dan aku memang jenis yang susah nak share problem, sebab aku tak pandai nak cakap macam mana. aku just akan rasa benda tu akan jadi burden untuk orang lain yang dengar problem aku sedangkan orang lain pun ada benda yang lagi penting untuk dia buat selain melayan masalah picisan aku. so apa kata kau ..?


so nilai orang guna mata hati. buka mata kaki.


nota kaki: warm welcoming wish for August :)

2 comments:

  1. right..sometimes hard to find someone to spill out...last2..layan bluess sorang2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes dear, much more better if we sit alone and treat ourselves with ice-cream. haha :D

      Delete