YOU SHOULDN'T COMPARE YOURSELF TO OTHERS, THEY ARE MORE SCREWED UP THAN YOU THINK

Sunday 30 September 2012

Masa: saat, minit, dan jam.



Dengar ecan sembang ngan kawan dia kat phone. Kawan dia tak dapat nak lupakan ex dia. Semua perlukan masa. Ya, apa ecan cakap semua betul. Bila kita break or terpaksa lupakan someone yang kita sayang memang sakit dia Allah jer yang tawu. Betapa sakit hati macam kena tikam tikam kat dada. Betapa banyak masa yang perlu di-spend untuk lupakan dia. Semua main masa.

Even kawan terbaik kita nasihat macam mana pun, it’s hard to take it as a serious. Semua nasihat yer betul. Masa depan penting. Study penting. Still ada mak ayah. Kita jer rasa. Sakit dia, ya Allah betapa hebat rasa dia!

Apa yang kita perlu cuma masa dan ruang. Masa bukan sikit nak lupa. It takes billions seconds to count to forget someone. Kalau takat dalam masa 2 3 hari nak lupa memang tak lah. Nak nak lagi kalau hari hari duk kena hadap muka dia. Memang lagi lama lah cerita dia. Kira kena bersyukur bila dah break dia lesap dari mata. Dari kena tengok dia hari hari then kena pujuk hati jadi kuat. Kena pujuk hati kata ‘aku okay, aku kuat’. Kena jadi betul betul tabah.

Semua orang couple dan semua orang break. So benda tu dah jadi biasa. Some people might say that way. Tapi cuba kau rasa apa aku rasa. Bagi yang senang senang cakap ‘ala bukan apa pun, nanti jumpa orang lain lupa lah’ tapi kau tawu ker bila benda tu nak jadi? Bape lama masa yang kena spend untuk masa tu tiba? Tak pasti kan. It takes a lot of time!
‘study lagi penting kot, tak payah pikir sangat lah’ kalaulah kepala kita ada button pause boleh lah kita pause tak nak pikir pasal dia then start study. Susah kalau kita dah sayang. Nak lupakan someone tu memang tak mustahil tapi betul betul kena sabar. Sebab ia memerlukan masa. Masa yang sangat sangat lama.

Kecuali bila kita ada sebab dan benda yang buat kita lupakan dia. Something yang dia buat yang buat kita rasa benci then takde perasaan kat dia. Maybe dengan tengok something kita bagi kat dia yang kita dah put effort on it dia buang macam tu jer. Or maybe kita dah show-off yang kita suka then sayang dia tapi dia ignore buat macam kita ney bodoh kat mata orang lain. Kita sendiri yang rasa. Kita sendiri yang buat keputusan. Takde sape yang akan buat keputusan untuk kita. Takde sape yang akan tolong kita sedapkan or senangkan hati kita melainkan kita sendiri. Takde sape yang akan bagi kita jalan macam mana nak lupakan dia dengan cepat. Sebab semua main masa. Semua main perasaan dan hati.

Kalau kita tak ikhlas nak lupakan memang lagi lama kita nak lupakan. Apa boleh buat, just tunggu jer lah. Nikmati masa masa kesengsaraan tu. Bukan senang nak dapat. Bukan senang nak acah acah drama. Keluar air mata dalam bilik. Atas katil sebelum tido. Bangun pagi mata merah bengkak. Tengah tengah study air mata meleleh. Duduk bawah shower 2 3 jam. Termenung dalam tandas tengok pintu. Baca nota 2 3 kali tak paham paham. Duduk dalam class gaya macam focus tapi tak pun. Kepala ligat pikir pasal dia. Nak nak lagi satu class ngan dia. Memang neraka gila lah hari hari yang kena hadap. Dah lah lupa tu pun nak ambik masa. Satu class pulak, masa yang memang lama kena ambik jadi lagi lama. Tapi nak buat macam mana, sape yang akan tolong kita? Kita jugak kena hadap sendiri. So, be strong!


Kita boleh nak story kat sape sape, bagi lega sikit. Tapi takat tu jer lah. Lepas tu still kena tanggung sendiri. Sakit tu. Ada ker beralih kat orang yang kita story tu. Sikit pun tak. Alih alih balik kat kita. Tapi kira okay lah sebab berkurang. It’s okay, lama lama memang boleh lupa. Yakin pada masa. Allah sentiasa ada. Masa panjang lagi, banyak lagi homo sapien lain kat luar tu. Bila tiba masa tu masa kita dah ada someone else baru waktu tu kita terpikir “aku tak rugi apa apa hilang dia”.

Nota kaki: 2 assignments left. Broadband buat pasal. Plan birthday-celebration buddies. Cari hadiah bestie. oh September!

4 comments:

  1. Follow sini.. jom follow afiq juga. hehee

    ReplyDelete
  2. Someone said to me, "we shouldn't try to forget, but we should try to forgive the past" Makin struggle lupakan seseorang, makin sakit hati dan kepala... Seriously, forgiving someone is the best healer ;)I've been there too... nice entry btw.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes, it is totally hard to forget someone that have been the most important person in our life ..we should forgive then forget ..the best way i guess ..btw thanks for the compliment khalilah :)

      Delete